دوره 2، شماره 5 - ( 1400 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 157-135 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


1- دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشکده علوم ورزشی، واحد اصفهان (خوراسگان)، دانشگاه آزاد اسلامی، اصفهان، ایران ، r.nazari@khuisf.ac.ir
چکیده:   (2070 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر ارائۀ مدل طبقه­بندی مدیران ورزشی با استفاده از مهارت‌های ارتباطی، مهارت‌های مدیریت و هوش فرهنگی بود. تحقیق از نوع تحلیلی و مدل‌یابی است که به روش پیمایشی انجام شد. جامعۀ آماری این پژوهش را مدیران ورزشی تشکیل دادند. حجم جامعۀ آماری این پژوهش حدود 600 نفر است. 207 نفر به‌منزلۀ نمونه آماری تحقیق به‌صورت تصادفی طبقه‌ای انتخاب شد. برای تعیین حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شد. ابزار اندازه‌گیری پژوهش شامل پرسش‌نامه‌های اطلاعات فردی، مهارت‌های ارتباطی، پرسش‌نامۀ هوش فرهنگی و پرسش‌نامۀ محقق‌ساختۀ طبقه­بندی مدیران  بود. روش آماری توصیفی و استنباطی با استفاده از بستۀ نرم‌افزار آماری علوم اجتماعی و لیزرل استفاده شد. نتایج نشان می‌دهد که بین مهارت‌های ارتباطی، هوش فرهنگی و طبقه­بندی مدیران ورزشی رابطۀ معنی‌داری وجود دارد، ضمن اینکه مدل پیشنهادی تحقیق از برازش مناسبی برخوردار بود. ازاین‌‌رو لازمه برنامه‌ریزی صحیح در این سازمان‌ها برای ارتقای مهارت‌های ارتباطی و هوش فرهنگی برای مدیران ورزشی به‌منزلۀ افراد اثرگذار در این سازمان‌ها ضروری است. از آنجا که درصدد قابل‌توجهی از مدیران ورزشی اصفهان به‌سمت مدیران تقلیدی و سفیر تمایل دارند، لذا مسئولان باید راهبردهایی مناسبی در انتخاب افراد مناسب برای پست­های مدیریتی داشته باشند، چراکه به‌نظر می‌رسد با مدیران تحلیلگر و شهودی بهتر می‌توان چشم‌انداز روشن‌تری برای ورزش استان متصور بود.
متن کامل [PDF 408 kb]   (822 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1400/6/20 | پذیرش: 1400/7/6 | انتشار: 1400/3/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.