1- . استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه، ایران ، ahmadreza.askari@mau.ac.ir
2- دکترای مدیریت استراتژیک در سازمان های ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده: (1031 مشاهده)
هدف از این پژوهش، ارائۀ یک نظریۀ برساختگرایانه در راستای مشارکت دانشجو در ورزش و فعالیتهای بدنی بود که با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی ـ بنیادی انجام شد. از طریق روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلولهبرفی و براساس مصاحبه با هفده نفر از متخصصان دارای تجربه در حوزۀ ورزش دانشگاهی، دادههای تحقیق جمعآوری شد و براساس نظریه دادهبنیاد و با رویکرد ساختگرای چارمز، دادهها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها نشان داد چهار عامل عملیاتی مانند تخصیص بودجه، مدیریت و منابع انسانی، تکنولوژی و زیرساخت و همچنین دو مداخلهگرِ محیط توسعه و منابع توسعه در مشارکت دانشجو و تمایل او به مشارکت در ورزش، نقش گستردهای دارند. درنتیجه یک نظریۀ مبنایی مستخرج از دادهها با برد متوسط که ذات تحقیقات نظریۀ دادهبنیاد است، با نام «الگوی رشد عمومی تا اختصاصی دانشجو در ورزش» با هدف تغییر رفتار و نهادینه کردن یک عادت مطلوب براساس مشارکت فعال در ورزش برای دانشجویان، تبیین شد. مشخص شد مؤلفههای ورزش دانشگاهی با درنظر گرفتن توسعۀ محرکها از طریق مداخلهگرها و عوامل عملیاتی، در قالب نقش مؤلفههای ورزش دانشگاهی درمیآیند. در صورت اجرای درست این چرخه، توسعۀ ورزش دانشگاهی در ایران دور از دسترس نیست.
نوع مقاله:
پژوهشی کیفی |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/5/9 | پذیرش: 1401/5/17 | انتشار: 1401/3/10