دوره 3، شماره 9 - ( 1401 )                   جلد 3 شماره 9 صفحات 46-23 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

askari A, shahvali kohshouri J. Theory of general to specific growth construction of student in sport: Medium-range constructivism. jsmas 2022; 3 (9) :23-46
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-63261-fa.html
عسکری احمد رضا، شهولی کوه شوری جواد. نظریۀ برساخت رشد عمومی تا اختصاصی دانشجو در ورزش: برساخت‌گرایی با برد متوسط. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1401; 3 (9) :23-46

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-63261-fa.html


1- . استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه‌ آزاد اسلامی، مبارکه، ایران ، ahmadreza.askari@mau.ac.ir
2- دکترای مدیریت استراتژیک در سازمان های ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی
چکیده:   (1031 مشاهده)
هدف از این پژوهش، ارائۀ یک نظریۀ برساخت‌گرایانه در راستای مشارکت دانشجو در ورزش و  فعالیت‌های بدنی بود که با روش تحقیق کیفی و با ماهیت اکتشافی ـ بنیادی انجام شد. از طریق روش نمونه‏گیری هدفمند و تکنیک نمونه‏گیری گلوله‏برفی و براساس مصاحبه‏ با هفده نفر از متخصصان دارای تجربه در حوزۀ ورزش دانشگاهی، دادههای تحقیق جمعآوری شد و براساس نظریه داده‏‏بنیاد و با رویکرد ساخت‌گرای چارمز، داده‏ها کدگذاری و تجزیه و تحلیل شدند. یافته‏ها نشان داد چهار عامل عملیاتی مانند تخصیص بودجه، مدیریت و منابع انسانی، تکنولوژی و زیرساخت و همچنین دو مداخله‌گرِ محیط توسعه و منابع توسعه در مشارکت دانشجو و تمایل او به مشارکت در ورزش، نقش گسترده‌ای دارند. درنتیجه یک نظریۀ مبنایی مستخرج از داده‏ها با برد متوسط که ذات تحقیقات نظریۀ داده‌بنیاد است، با نام «الگوی رشد عمومی تا اختصاصی دانشجو در ورزش» با هدف تغییر رفتار و نهادینه کردن یک عادت مطلوب براساس مشارکت فعال در ورزش برای دانشجویان،  تبیین شد. مشخص شد مؤلفه‌های ورزش دانشگاهی با درنظر گرفتن  توسعۀ محرک‌ها از طریق مداخله‌گرها و عوامل عملیاتی، در قالب نقش‌ مؤلفه‌های ورزش دانشگاهی درمی‌آیند. در صورت اجرای درست این چرخه، توسعۀ ورزش دانشگاهی در ایران دور از دسترس نیست. 
متن کامل [PDF 641 kb]   (489 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1401/5/9 | پذیرش: 1401/5/17 | انتشار: 1401/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.