1- دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران. ، salamat_neda97@yahoo.com
2- استاد مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
3- دانشیار مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر، ایران.
چکیده: (1337 مشاهده)
هدف این پژوهش، تدوین راهبردهای توسعه بازاریابی ورزش بانوان ایران بود. این پژوهش، پژوهشی کیفی بود که با روش داده بنیاد و تکنیک استراوسوکوربین انجام پذیرفت. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. روش نمونهگیری هدفمند و با تکنیک گلوله برفی و تا رسیدن به اشباع نظری بود (21 مصاحبه). جامعه آماری اساتید دانشگاه، مربیان ، مدیران ارشد، مدیر بازاریابی ورزشی و افراد فعال در حوزههای مدیریت ورزشی و اقتصادی ورزش بهویژه ورزش بانوان بودند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی لستفاده شد. در نهایت راهبردها با 88 کد باز در 13 مقوله شناسایی شدند. روایی ابزار پژوهش، توسط مصاحبهشوندگان و اساتید خبره، تایید گردید و برای سنجش پایایی از روش توافق درون موضوعی استفاده شد که مقدار پایایی 89 درصد حاصل شد. تبلیغات بهروز و اثربخش، محصولات و خدمات مناسب، استانداردسازی و افزایش اماکن ورزشی، قیمتگذاری مناسب، نیروی انسانی متخصص، حمایت مالی و تخصیص بودجه کافی، اقدامات برنامهریزی، برندسازی، ایجاد و اصلاح قوانین، ایجاد تسهیلات، افزایش گردشگری و رویداد، حمایت از حامیان مالی، اقدامات فرهنگی و آموزشی از راهبردهای توسعه بازاریابی ورزش بانوان ایران بودند. توسعه بازاریابی ورزش بانوان ایران به عنوان یک فعالیت جذاب و درآمدزا باعث رونق چرخه اقتصادی خواهد شد، میتواند نقش موثری چه در سطح داخلی و چه در سطح بین المللی داشته باشد و باعث رشد اقتصادی کشور خواهد گردید که این مهم نیازمند به کارگیری راهبردهای مناسب توسعه بازاریابی ورزش بانوان میباشد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/11/5 | پذیرش: 1401/12/15 | انتشار: 1401/9/10