دوره 2، شماره 5 - ( 1400 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 56-33 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

benesbordi A, fesanghary J, Bidkhori N. Evaluating the Structural Model of the Impact of Perception and Attitude on Social Responsibility, Organizational Identity and Organizational Citizenship Behavior in Sports and Youth Departments: A Case Study of Khorasan Razavi. jsmas 2021; 2 (5) :33-56
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-48583-fa.html
بنسبردی علی، فسنقری جواد، بیدخوری نرگس. بررسی مدل ساختاری تاثیر ادراک و نگرش بر مسئولیت اجتماعی، هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان: مطالعه موردی خراسان رضوی. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1400; 2 (5) :33-56

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-48583-fa.html


1- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری، سبزوار، ایران
2- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس تهران ، j.fesanghary68@gmail.com
3- گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه حکیم سبزواری
چکیده:   (1621 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر بررسی مدل ساختاری تأثیر ادراک و نگرش بر مسئولیت اجتماعی، هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی در کارکنان ادارات ورزش و جوانان بود. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود که به‌شکل میدانی انجام گرفت. جامعۀ آماری تمام کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان خراسان رضوی بودند (180 نفر). روش نمونه‌گیری به‌صورت کل‌شمار بود. ابزار تحقیق پرسش‌نامۀ تحقیق بارانتس (2012) بود. روایی صوری و محتوایی پرسش‌نامه به تأیید 12 نفر از استادان مدیریت ورزشی رسید. ضریب آلفای کرونباخ کل پرسش‌نامه برابر 0.83 بود که نشان‌دهندۀ پایایی مناسب ابزار اندازه‌گیری است. برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از رویکرد مدل­سازی معادلات ساختاری با نرم­افزار اسمارت پی.ال.اس. نسخۀ 2 استفاده شد. نتایج تحقیق نشان داد که ادراک از مسئولیت‌های اجتماعی بر نگرش مسئولیت اجتماعی، هویت سازمانی و رفتار شهروندی سازمانی تأثیر مثبت و معناداری دارد و همچنین نگرش نسبت‌به مسئولیت‌های اجتماعی بر هویت سازمانی تأثیر مثبتی داشته و هویت سازمانی نیز بر رفتار شهروندی کارکنان تأثیر مثبت و معناداری دارد. براساس نتایج تحقیق انجام مسئولیت اجتماعی و ایجاد ادراک و نگرش مثبت به آن در کارکنان می­تواند در تقویت هویت سازمانی کارکنان و رفتار شهروندی سازمانی آنان مؤثر باشد.
متن کامل [PDF 374 kb]   (676 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1399/10/3 | پذیرش: 1399/11/18 | انتشار: 1400/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.