دوره 3، شماره 10 - ( 1401 )                   جلد 3 شماره 10 صفحات 50-30 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

jafarizafarabadi S, Mohammadi M, Moradi hezari R. Developing a model of the effect of dimensions of organizational justice and innovative behavior among physical education teachers: Investigating the mediating role of knowledge sharing and organizational trust. jsmas 2022; 3 (10) :30-50
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-64511-fa.html
جعفری ظفرآبادی سیروس، محمدی مرتضی، مرادی هزاری رسول. تدوین مدل اثر ابعاد عدالت سازمانی و رفتار نوآورانه در بین معلمین تربیت بدنی: بررسی نقش میانجی اشتراک دانش و اعتماد سازمانی. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1401; 3 (10) :30-50

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-64511-fa.html


1- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی،دانشگاه پیام نور، تهران، ایران ، s.jafarizafar@pnu.ac.ir
2- عضو هیات علمی دانشگاه علوم انتظامی امین، تهران، ایران
3- گروه تربیت بدنی و علوم ورشی، دانشگاه کرستان، سنندج، ایران
چکیده:   (799 مشاهده)
هدف این مقاله، تدوین مدل اثر ابعاد عدالت سازمانی و رفتار نواورانه در بین معلمین تربیت بدنی: بررسی نقش میانجی اشتراک دانش و اعتماد سازمانی بود. روش پژوهش حاضر توصیفی همبستگی بوده و بر اساس هدف از نوع مطالعات کاربردی است. روش نمونه­گیری نیز به صورت غیراحتمالی، داوطلبانه و در دسترس متشکل از معلمین تربیت بدنی در شهرستان تهران بودند که برآورد حجم نمونه آن با استفاده از نرم افزار سمپل­پاور مبتنی بر متغیرهای پژوهش صورت پذیرفت و در نهایت (359) نفر در نظر گرفته شدند تا به پرسشنامه­های ابعاد عدالت سازمانی، اعتماد سازمانی و رفتار نوآورانه پاسخ دهند. برای تحلیل داده‌ها از مدل معادلات ساختاری با رویکرد حداقل مربعات جرئی (PLS) استفاده شد. یافته­ها نشان داد، عدالت توزیعی و عدالت تعاملی بر اشتراک دانش و اعتماد سازمانی اثر گذار بودند همچین عدالت رویه ای بر اشتراک دانش اثرگذار بود ولی روی اعتماد سازمانی اثر معنی داری نداشت؛ همچین اشتراک دانش و اعتماد سازمانی پیش بین رفتار نوآورانه بودند. بنابراین اگر معلمین تربیت بدنی رفتار منصفانه و عدالت محوری را در سازمان خود شاهد باشند انگیزه و تمایل به اشتراک­گذاری دانش و نوآوری نیز در آنها افزایش پیدا می­کند. لذا در فضای آموزشی باید رفتار انگیزاننده و نوآورانه بدرستی شناسایی و مدیریت شود و با رفتار عدالت محور و یکسان در راستای توسعه و ترویج آن اقدامات مناسب صورت گیرد.

 
متن کامل [PDF 695 kb]   (271 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1401/7/7 | پذیرش: 1401/9/23 | انتشار: 1401/6/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.