دوره 2، شماره 5 - ( 1400 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 84-59 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Akbari Yazdi H, Latififard M, YADEGARI A. Identification, Fandom, and Social Media: Investigating the impact of team Identification on the second screen behavior of fans of the Iran Pro League. jsmas 2021; 2 (5) :59-84
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-48740-fa.html
اکبری یزدی حسین، لطیفی فرد مهدی، یادگاری امین. هویت، طرفداری و رسانه‌های اجتماعی: بررسی اثر هویت تیم بر رفتار صفحه دوم طرفداران لیگ برتر ایران. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1400; 2 (5) :59-84

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-48740-fa.html


1- عضو هیئت دانشگاه خوارزمی، دانشکده تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، ایران، تهران
2- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی، گروه علوم ورزشی، ایران، تهران ، MAHDILATIFIFARD@MODARES.AC.IR
3- کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید بهشتی، ایران، تهران
چکیده:   (1351 مشاهده)
هدف تحقیق حاضر این است که اثر سه پیش‌بین هیجان، ویژگی‌های تیم و مسئولیت‌های اجتماعی را بر هویت تیم‌های پرطرفدار لیگ برتر فوتبال ایران را بررسی کند. از سوی دیگر، اثر هویت بر رفتار صفحه دوم طرفداران این تیم‌ها به بحث گذاشته می‌شود. برای سنجش متغیرها از پرسش‌نامۀ هویت تیم وان و برومسکوب (1993)، سنجش هیجان از پرسش‌نامۀ هیجان تیم لی و همکاران (2018)، ویژگی‌های تیم یوشیدا و جمیز (2010)، مسئولیت‌های اجتماعی لیشتناستین و همکاران (2004) و رفتار صفحه دوم ویمن ساکس و همکاران (2019) استفاده شد که برای سنجش روایی صوری و محتوایی از نظر 5 محقق مدیریت ورزشی و برای پایایی پرسش‌نامه‌ها از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شد. پایایی پرسش‌نامۀ هویت تیم 0.62، رفتار صفحه دوم 0.80، مسئولیت‌های اجتماعی تیم 0.91، ویژگی‌های تیم 0.67 و هیجان 0.86 به‌دست آمد. تحقیق حاضر با رویکرد معادلات ساختاری انجام شد. در بخش اول تحقیق 350 نفر از طرفداران تیم‌های پرطرفدار لیگ برتر ایران با استفاده از روش نمونه‌گیری در دسترس شرکت کردند. در بخش دوم برای برازش مدل هویت تیم برای پرسپولیس 379 نفر، استقلال 387 نفر، سپاهان 335 نفر و تراکتورسازی 431 نفر برای نمونه حضور داشتند. تحقیق حاضر نشان داد که هویت تیم بر رفتار صفحه دوم طرفداران اثرگذار است. باوجوداین، اثر پیش‌بین‌های هویت تیم بر هریک از تیم‌های پرطرفدار لیگ برتر، متفاوت است. به‌طور کلی، هویت تیم در محیط رسانه‌ای جدید یعنی رسانه‌های اجتماعی و شکلی جدید از پیامدهای رفتاری طرفداران یعنی رفتار صفحه دوم، دارای اهمیت است.
متن کامل [PDF 570 kb]   (373 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1399/10/9 | پذیرش: 1399/11/26 | انتشار: 1400/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.