Gandomi M, Rouniyani S, moradroumiyani M. Investigating the mediating role of job satisfaction in the relationship between social capital and quality of working life
(Case study: Physical education teachers in Mazandaran province). jsmas 2021; 2 (5) :85-114
URL:
http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-51809-fa.html
گندمی مینا، رومیانی سعید، رومیانی مراد. بررسی نقش میانجی رضایت شغلی در رابطۀ بین سرمایۀ اجتماعی و کیفیت زندگی کاری
(مورد مطالعه: معلمان تربیت بدنی استان مازندران). پژوهش های سیاسی ایران. 1400; 2 (5) :85-114
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-51809-fa.html
1- .دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران،تهران ،ایران
2- کارشناسی ارشدعلوم ورزشی ،دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی ،دانشگاه رازی، کرمانشاه ،ایران
3- کارشناسی ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران؛ تهران؛ ایران ، moradroumiyani1986@yahoo.com
چکیده: (2195 مشاهده)
هدف از این پژوهش بررسی نقش میانجی رضایت شغلی در رابطه بین سرمایۀ اجتماعی و کیفیت زندگی کاری (موردمطالعه: معلمان تربیت بدنی استان مازندران) بود. پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش 1350 نفر از معلمان تربیت بدنی استان مازندران بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 302 نفر بهمنزلۀ نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد سرمایۀ اجتماعی، رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها آزمون همبستگی پیرسون و نیز برازش مدل از شاخصهای برازش به کمک نرمافزارهای اس.پی.اس.اس. نسخۀ 24 و ایموس نسخۀ 24 استفاده شد. تجزیهوتحلیل دادهها نشان داد که ارتباط سرمایۀ اجتماعی بر رضایت شغلی با ضریب مسیر (69/0=β) تأثیر مثبت معنادار و رضایت شغلی بر کیفیت زندگی با ضریب مسیر (28/0=β)، تأثیر مثبت و معناداری دارند. سرمایۀ اجتماعی از طریق متغیر میانجی رضایت شغلی بر کیفیت زندگی اثر مثبت معناداری دارد؛ بنابراین میتوان گفت اگر سرمایۀ اجتماعی کارکنان افزایش یابد رضایت شغلی آنان نیز افزایش مییابد. این فرایند درنهایت سبب افزایش بهرهوری افراد میشود و میتواند به تقویت کیفیت زندگی کاری معلمان کمک کند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1400/1/31 | پذیرش: 1400/3/4 | انتشار: 1400/3/10