دوره 2، شماره 5 - ( 1400 )                   جلد 2 شماره 5 صفحات 134-117 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Goodarzi M, Ossanloo P, Norouzi Seyed Hosseini R. Analysis of students's sports participation behavior with the approach of behavioral science. jsmas 2021; 2 (5) :117-134
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-52291-fa.html
گودرزی مائده، اصانلو پرستو، نوروزی سیدحسینی رسول. تحلیل رفتار مشارکت ورزشی دانشجویان با رویکرد علوم رفتاری. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1400; 2 (5) :117-134

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-52291-fa.html


1- کارشناس ارشد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران ، maedeh.goodarzi96@gmail.com
2- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه الزهرا، تهران
3- استادیار گروه مدیریت ورزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران
چکیده:   (1220 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش علوم رفتاری در مدیریت و ترویج فعالیت بدنی و رفتار مشارکت ورزشی دانشجویان انجام شد. این تحقیق در زمرۀ تحقیقات توسعۀ دانش کاربردی است و به روش توصیفی انجام شد. جامعۀ آماری پژوهش عبارت بود از تمام دانشجویان کشور در هر مقطع و رشتۀ تحصیلی، که با حجم نمونۀ ۴۰۰ نفر انجام شد. نمونه‌ها به‌صورت غیرتصادفی در دسترس انتخاب شدند. ابزار جمع‌آوری داده‌ها، سه پرسش‌نامه شامل اطلاعات جمعیت‌شناختی، بخش سوم پرسش‌نامۀ (GPAQ) سازمان بهداشت جهانی که به‌منظور سنجش مشارکت در فعالیت‌های ورزشی طراحی شده است و پرسش‌نامۀ محقق ساخت نقش علوم رفتاری بر رفتار مشارکت ورزشی (۸۷/۰=α) انجام شد. داده‌ها به‌وسیلۀ آمار توصیفی، ضریب هم‌بستگی پیرسون، آزمون رتبه‌بندی فریدمن، آزمون T مستقل و آزمون رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شدند. نتایج نشان داد علوم رفتاری بر رفتار مشارکت ورزشی اثرگذار است و بین آن‌ها رابطۀ مثبت و معنادار برقرار است و اولویت‌بندی مؤلفه‌های علوم رفتاری بر رفتار مشارکت ورزشی شامل: باورها و دغدغه‌ها، نگرش، عادت‌ها و سبک ‌زندگی، سواد سلامت، ادراک از مصرف خود، ادراک از مصرف دیگران است.  همچنین بین دو جنس مرد و زن در میزان مشارکتشان در فعالیت بدنی و ورزش تفاوت چندانی از منظر علوم رفتاری وجود ندارد.
متن کامل [PDF 356 kb]   (348 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1400/2/16 | پذیرش: 1400/8/10 | انتشار: 1400/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.