1- دانش پژوه DBA دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
2- دانشجوی، دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، بابلسر،ایران ، moradroumiyani1986@yahoo.com
چکیده: (1169 مشاهده)
هدف از این پژوهش تحلیل سرمایۀ اجتماعی باشگاههای تفریحی ـ ورزشی بود. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از حیث گردآوری دادهها توصیفی ـ پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری این پژوهش480 نفر از افراد ورزشکار بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده، 395 نفر بهعنوان نمونه انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامۀ استاندارد سرمایۀ اجتماعی در باشگاههای تفریحی استفاده شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آمار توصیفی و آمار استنباطی شامل آزمون تی مستقل و آزمون تحلیل واریانس یکطرفه به کمک نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخۀ 24 استفاده شد. نتایج نشان داد چهار مؤلفه پذیرش دوستانه، هنجارهای رفتاری، اعتماد متقابل، حکمرانی، هنجارهای اجتماعی به ترتیب مهمترین مؤلفههای شناساییشده سرمایه اجتماعی در باشگاههای تفریحی ـ ورزشی است و به صورت کلی میتوان گفت برای افزایش کیفیت زندگی و شادمانی مردم، سرمایهگذاری در سرمایه اجتماعی بسیار ارزشمندتر از سرمایهگذاری اقتصادی است. بسیاری از گروهها، سازمانها، و جوامع انسانی بدون سرمایه اقتصادی و صرفاً با تکیه بر سرمایه انسانی و اجتماعی توانستهاند به موفقیت دست یابند و باید تأکید اساسی روی سرمایۀ اجتماعی داشته باشند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1400/9/23 | پذیرش: 1400/10/4 | انتشار: 1400/9/20