1- کارشناسی ارشد، رفتار حرکتی ،گرایش آموزش تربیتبدنی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران، ایران ، arshamromeo@gmail.com
2- دانشیار گروه رفتار حرکتی ، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،ایران
3- استادیار گروه رفتار حرکتی ، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران،ایران
چکیده: (746 مشاهده)
هدف از این تحقیق تعیین اثر فعالیتهای بدنی منتخب بر مهارتهای زندگی است. به همین منظور تعداد هشتاد دانشآموز پسر با دامنۀ سنی دوازده تا پانزده سال بهصورت نمونههای در دسترس انتخاب شدند. سپس به نمونههای تحقیق پرسشنامۀ فعالیت بدنی بک و سبک زندگی ارتقادهندۀ والکر داده شد و براساس نمرات کسبشده به دو گروه کنترل و تجربی تقسیم شدند. گروههای تجربی، پروتکل تمرینی منتخب را دوازده جلسه، هر جلسه به مدت 5/1 ساعت انجام دادند. پس از دوازده جلسه از هردو گروه پسآزمون به عمل آمد. بهمنظور مقایسۀ خردهمقیاسهای مسئولیتپذیری، روابط بینفردی و رشد و شکوفایی دو گروه تجربی و کنترل در مراحل پیشآزمون و پسآزمون از آزمون تحلیل واریانس مرکب در یک طرح (آزمون) 2× (گروه)2 مورداستفاده قرار میگیرد. از آزمون تحلیل کوواریانس یکراهه برای مقایسۀ خردهمقیاسهای تغذیۀ مناسب، مدیریت استرس و ورزش و فعالیت بدنی استفاده شد. تمام محاسبات آماری در نرمافزار اس.پی.اس.اس. نسخۀ 25 و در سطح معناداری 05/0 انجام شد. بهطور کلی میتوان گفت با توجه به اینکه نقش ورزش و فعالیت بدنی در دوران کودکی و نوجوانی بر رشد و توسعۀ مهارتهای اجتماعی و مسئولیتپذیری و شادی و نشاط و غیره انکارناپذیر است پیشنهاد میشود در هفته سه جلسه تمرینات جسمانی خارج از زمان مدرسه در راستای بهبود و پیشرفت مهارتهای زندگی انجام شود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/5/5 | پذیرش: 1401/5/21 | انتشار: 1399/3/10