1- دانش آموخته پسا دکترای مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران ، mahbobeabedi69@gmail.com
2- دانشیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه مازندران
چکیده: (900 مشاهده)
امروزه ورزش بخش مهمی از ابزار دیپلماتیک کشورهاست. ورزش بهعنوان ابزاری مطلوب، ظرفیت شکل دادن به ترجیحات دیگران از طریق قدرت نرم را دارد. بنابراین پژوهشگر بر آن شد که به شناسایی کارکردهای سیاسی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در ورزش و گردشگری ایران بپردازد. پژوهش حاضر در چارچوب رویکرد کیفی انجام شد و دادهها از طریق مصاحبههای نیمهساختاریافته جمعآوری شدند. جامعۀ آماری پژوهش افراد متخصص در زمینۀ سیاسی، ورزشی و گردشگری شامل پنج نفر از اعضای هیئت علمی ورزشی، پنج نفر از اعضای هیئت علمی گردشگری، هفت نفر از اعضای هیئت علمی علوم سیاسی، پنج نفر دارای سابقۀ کار اجرایی در سازمان گردشگری و میراث فرهنگی و ورزشکار با سابقۀ حضور در مسابقات بینالمللی بودند. روش جمعآوری دادهها بهصورت مطالعۀ پژوهشهای پیشین و مصاحبۀ عمیق و باز بود. برای سنجش پایایی پژوهش، از توافق درونموضوعی استفاده شد. میانگین میزان توافق درون موضوعی برابر با 89 درصد گزارش شد. براساس یافتههای حاصل از مصاحبۀ نیمهساختاریافته، مهمترین کارکردهای سیاسی دیپلماسی عمومی و قدرت نرم در ورزش و گردشگری ایران شش مؤلفه شامل منش سیاسی، سیاست خارجی، سیاست داخلی، آگاهی سیاسی، مبارزه با انزوا، اطلاعات و ارتباطات بودند. باتوجه به نتایج حاصل از پژوهش پیشنهاد میشود از مزیت ورزش که زبان مشترک بین ملتهاست در جهت افزایش ارتباطات بینالمللی و آگاهی سیاسی از سفرای ورزشی استفاده شود، زیرا از مزیتهای مذاکرات ورزشکاران، مربیان در رویدادهای ورزشی نسبتبه سیاستمداران رسمی، دیپلماسی و برقراری ارتباطها بهصورت خودجوش بوده که با محدودیت کمتری روبهرو خواهد بود.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/5/11 | پذیرش: 1401/5/21 | انتشار: 1400/12/20