1- دکتری مدیریت ورزشی، مدرس دانشگاه و دبیر رسمی آموزش و پرورش، خرمآباد، ایران. ، ahsan.tatary@yahoo.com
2- استادیار گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (1374 مشاهده)
هدف از تحقیق حاضر کاربرد بازاریابی اجتماعی در ارتقا گرایش معلمان به ورزش های همگانی در کشور بود. جامعه آماری تحقیق حاضر را تمامی ادارات کل آموزش و پرورش استانها تشکیل میدادند. با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای در مرحله اول به صورت خوشه ای تصادفی و با بهرهمندی از نظر متخصصان تعداد 10 استان از میان 31 استان کشور انتخاب گردید سپس با استفاده از جدول مورگان و به صورت تصادفی ساده تعداد 400 پرسشنامه به صورت نسبت جمعیت فرهنگیان هر استان توزیع و سپس تعداد 344 پرسشنامه قابل استفاده جمعآوری شد. ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساختهای بود که روایی و پایایی آن به وسیله اساتید و آزمونهای آماری تایید گردید. پرسشنامه ها از طریق ایمیل و شبکههای مجازی و حضوری توسط نمونه ها تکمیل گردید. نتایج نشان داد که سرمایهگذاری شخصی دارای بیشترین ضریب تاثیر (94/0) در ارتباط با بازاریابی اجتماعی بود. همچنین از میان مولفههای بازاریابی اجتماعی هزینه مشارکت دارای بیشترین ضریب تاثیر بود (94/0) پس از این دو ارتباطات بازاریابی اجتماعی با ضریب تاثیر 929/0 و قابلیت دسترسی با ضریب تاثیر 869/0 در مرتبههای بعدی قرار داشتند. ضریب تاثیر بین بازاریابی اجتماعی و فرهنگ مشارکت (775/0) و در ارتباط با مشارکت در ورزش (413/0) گزارش شده است که حاکی از اهمیت فراوان فرهنگ مشارکت است. در نهایت میزان ضریب تاثیر بازاریابی اجتماعی بر مشارکت معلمان در فعالیتهای ورزش همگانی 572/0 بود که میزان ارتباط مثبت و معناداری را گزارش میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/7/18 | پذیرش: 1401/10/13 | انتشار: 1401/6/10