دوره 3، شماره 11 - ( 1401 )                   جلد 3 شماره 11 صفحات 94-65 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ahmadizadeh Z, Roumiani M, Azarnoush B, Tojari F. Designing a model of the effect of sports advertisements and nostalgic ability on attendance Fans of the national football team. jsmas 2022; 3 (11) :65-94
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-66473-fa.html
احمدی زاده زهرا، رومیانی مراد، آذرنوش بنین، تجاری فرشاد. طراحی مدل تاثیر تبلیغات ورزشی و قابلیت نوستالژیک بر حضور هواداران تیم ملی فوتبال. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1401; 3 (11) :65-94

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-66473-fa.html


1- دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران،ایران ، ahmadizadeh2015@gmail.com
2- دانشجوی، دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه مازندران، مازندران، ایران
3- دکتری مدیریت ورزشی، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد چالوس ، مازندران، ایران
4- استاد مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، تهران،ایران
چکیده:   (1230 مشاهده)

 نوستالژی یکی از مسائل مهم در حوزه علوم رفتاری است که در سالیان اخیر موردتوجه برخی رشته‌ها ازجمله روانشناسی قرارگرفته است. هدف از تحقیق طراحی مدل تاثیر تبلیغات ورزشی و قابلیت نوستالژیک بر حضور هواداران تیم ملی فوتبال می‌باشد. روش تحقیق به لحاظ هدف از نوع پژوهش‌های کاربردی و به لحاظ روش اجرا میدانی و به لحاظ نوع تحلیل، توصیفی _ همبستگی است. جامعه آماری شامل هواداران مرد تیم­ ملی فوتبال ایران بود. جامعه آماری این پژوهش  100000نفر که حجم نمونه بر اساس جدول مورگان 384 نفر تعیین و به روش نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تبلیغات نوستالژیک (مرچنت 2013)، پرسشنامه‌های قابلیت نوستالژیکی، نوستالژی برانگیخته (پاسکال 2002)، شخصیت نوستالژیکی (مییر 2010)، تأثیرپذیری نوستالژیکی (روتلج 2009) و پرسشنامه تمایل به حضور در ورزشگاه (صفر زاده 1393) استفاده شد. برای تجزیه‌وتحلیل داده‌های تحقیق از نرم­افزارهای SPSS و Smart PLS استفاده شد. یافته­های تحقیق نشان داد که اثر تبلیغات نوستالژیک با ضرایب 86/0 و 30/0 بر قابلیت نوستالژیکی و تمایل به حضور در ورزشگاه به‌طور مستقیم معنی‌دار بود. قابلیت نوستالژیکی نیز با ضریب 52/0 بر تمایل هواداران به حضور در ورزشگاه اثر معنی­داری داشت. اثر غیرمستقیم تبلیغات نوستالژیک بر تمایل به حضور در ورزشگاه (با میانجی قابلیت نوستالژیکی) 66/0 بود. از این‌رو پیشنهاد می­شود در بازاریابی مبتنی بر عناصر نوستالژیک برای تیم ملی فوتبال به گونه شناسی هواداران بر اساس انواع قابلیت­های نوستالژیک اقدام شود.
 
متن کامل [PDF 596 kb]   (402 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1401/10/10 | پذیرش: 1401/11/23 | انتشار: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.