eghbali K, rasaee rad A, rezaei Z. Explain the equity model of the sports team brand from standpoint of the dual-identification perspective based on the values of the sports market and Symbolic drivers. jsmas 2022; 3 (11) :1-26
URL:
http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-66742-fa.html
اقبالی کبریا، رسایی راد عبدالله، رضایی زهره. تببین مدل ارزش ویژه برند تیم ورزشی از منظر هویت دوگانه مرتبط با تیم براساس ارزش های بازار ورزش و محرک های نمادین. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1401; 3 (11) :1-26
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-66742-fa.html
1- استادیار گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، kebria2018ke@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3- دکتری مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
چکیده: (1157 مشاهده)
اگرچه ایجاد ارزش ویژه برند در زمینه تیمهای ورزشی حرفهای امری محبوب است، اما فرایند شکلگیری ارزش ویژه برند تیم ورزشی در ادبیات بازاریابی ورزشی هنوز نسبتاً ناشناخته و به طور کامل درک نشده است. این مطالعه یک مدل تعیین هویت دوگانه را برای بررسی چگونگی ساخت ارزش ویژه برند تیم ورزشی ارائه میدهد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیشآیندهای هویت تیمی (ارزشهای بازار ورزش) و هویت برند تیم (محرکهای نمادین) در ساخت ارزش ویژه برند هواداران تیم فوتبال تراکتورسازی است. روش پژوهش توصیفی ـ همبستگی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری تمام هواداران تیم تراکتورسازی است. روش نمونهگیری غیراحتمالی و در دسترس هست. حجم نمونه براساس نرمافزار سمپلپاور تعداد 264 نفر برآورد شد. روایی صوری و محتوای پرسشنامهها با نظرخواهی از 5 تن از اساتید مدیریت ورزشی، روایی سازه با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شدند. نتایج پژوهش نشان داد ویژگیهای بازار (تجربه اجتماعی، تجربه گروهی برجسته، تاریخچه، آیینهای هواداری) و محرکهای نمادین (تشابه، تمایز، اعتبار برند) به طور قابل توجهی با هویت تیمی و هویت برند تیم مرتبط بودند؛ به علاوه شناسایی با هویت تیم و هویت برند تیم ورزشی، پیشبینیکنندههای معناداری برای ارزش ویژۀ برند تیم ورزشی هستند. این یافتهها، بر اهمیت مطالعه شناسایی دوگانه، به منظور شکلگیری ارزش ویژه برند تیم ورزشی برای مدیران تیم ورزشی تآکید میکند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/10/22 | پذیرش: 1401/11/9 | انتشار: 1401/9/10