دوره 3، شماره 11 - ( 1401 )                   جلد 3 شماره 11 صفحات 26-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

eghbali K, rasaee rad A, rezaei Z. Explain the equity model of the sports team brand from standpoint of the dual-identification perspective based on the values of the sports market and Symbolic drivers. jsmas 2022; 3 (11) :1-26
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-66742-fa.html
اقبالی کبریا، رسایی راد عبدالله، رضایی زهره. تببین مدل ارزش ویژه برند تیم ورزشی از منظر هویت دوگانه مرتبط با تیم براساس ارزش های بازار ورزش و محرک های نمادین. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1401; 3 (11) :1-26

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-66742-fa.html


1- استادیار گروه تربیت بدنی، دانشکده علوم انسانی، واحد تهران غرب، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران ، kebria2018ke@gmail.com
2- دانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران
3- دکتری مدیریت ورزشی، پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی، تهران، ایران
چکیده:   (1157 مشاهده)
اگرچه ایجاد ارزش ویژه برند در زمینه تیم‏های ورزشی حرفه‏ای امری محبوب است، اما فرایند شکل‏گیری ارزش ویژه برند تیم ورزشی در ادبیات بازاریابی ورزشی هنوز نسبتاً ناشناخته و به طور کامل درک نشده است. این مطالعه یک مدل تعیین هویت دوگانه را برای بررسی چگونگی ساخت ارزش ‏ویژه برند تیم ورزشی ارائه می‏دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی نقش پیش‌آیندهای هویت تیمی (ارزش‏های بازار ورزش) و هویت برند تیم (محرک‏های نمادین) در ساخت ارزش ویژه برند هواداران تیم فوتبال تراکتور‏سازی است. روش پژوهش توصیفی ـ هم‌بستگی بوده و براساس هدف، کاربردی است. جامعه آماری تمام هواداران تیم تراکتورسازی است. روش نمونه‏گیری غیر‏احتمالی و در دسترس هست. حجم نمونه براساس نرم‏افزار سمپل‏پاور تعداد 264 نفر برآورد شد. روایی صوری و محتوای پرسش‌نامه‏ها با نظرخواهی از 5 تن از اساتید مدیریت ورزشی، روایی سازه با استفاده از روایی همگرا و واگرا و پایایی نیز با استفاده از آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی تأیید شدند. نتایج پژوهش نشان داد ویژگی‏های بازار (تجربه اجتماعی، تجربه گروهی برجسته، تاریخچه، آیین‏های هواداری) و محرک‏های نمادین (تشابه، تمایز، اعتبار برند) به طور قابل توجهی با هویت تیمی و هویت برند تیم مرتبط بودند؛ به علاوه شناسایی با هویت تیم و هویت برند تیم ورزشی، پیش‌بینی‌کننده‏های معناداری برای ارزش ویژۀ برند تیم ورزشی هستند. این یافته‏ها، بر اهمیت مطالعه شناسایی دوگانه، به منظور شکل‌گیری ارزش ویژه برند تیم ورزشی برای مدیران تیم ورزشی تآکید می‏‌کند.
متن کامل [PDF 456 kb]   (358 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1401/10/22 | پذیرش: 1401/11/9 | انتشار: 1401/9/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.