1- استادیار گروه مدیریت ورزشی دانشگاه تربیت مدرس ، saffari.marjan@modares.ac.ir
2- کارشناس ارشد مدیریت ورزشی دانشگاه دانشکده تربیت مدرس
چکیده: (1532 مشاهده)
گردشگری یکی از مهمترین صنایع جهانی است که به گردشگران این امکان را میدهد تا با زبانها، فرهنگها، سنتها و سبک زندگیهای متفاوت آشنا شوند. هدف از انجام پژوهش حاضر تحلیل رفتار گردشگران ورزشی با استفاده از مدل SOR است. روش تحقیق از نظر ماهیت از نوع تحقیقات توصیفی-پیمایشی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری، شامل تمامی گردشگران ورزشهای کوهستانی مجموعه تفریحی-ورزشی توچال تهران بود. حجم نمونه با استفاده از نرمافزار PASS 300 نفر تعیین شد. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه رفتار گردشگر سوپینگ 2012 بود که روایی آن توسط 10 تن از اساتید دانشگاههای کشور که در حیطه گردشگری ورزشی و رفتار مصرفکننده مطالعه داشتند، تایید شد. ضریب پایایی پرسشنامه با استفاده از آزمون آلفای کرونباخ و پایایی ترکیبی مورد محاسبه قرار گرفت و مقدار آلفای کرونباخ برابر 91/0 به دست آمد. نتایج بدست آمده نشان داد که تصویر مقصد بر پیششرطها و کیفیت شخصی گردشگران ورزشهای کوهستانی تاثیر دارد. همچنین نحوه کسب اطلاعات بر پیششرطها و کیفیت شخصی گردشگران ورزشی تاثیرگذار است؛ بهعلاوه همتایان تاثیر مثبت و معناداری بر پیششرطها و کیفیت شخصی گردشگران ورزشی دارد. تاثیر پیششرطها بر واکنش رفتاری گردشگران ورزشی و نیز تاثیر کیفیت شخصی بر واکنش رفتاری گردشگران ورزشی تایید شد. از پیامدهای این پژوهش میتوان به بهبود درک رفتار گردشگران ورزشی برای مدیران و بازاریابان بخش گردشگری ورزشی اشاره کرد.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/4/11 | پذیرش: 1401/4/28 | انتشار: 1400/9/20