دوره 2، شماره 7 - ( 1400 )                   جلد 2 شماره 7 صفحات 120-94 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

manshaie L, Moshkelgosha E, shahvali kohshouri J. Sports Consumer Participation Business Model in Company Development: E-Commerce with C2B Approach. jsmas 2021; 2 (7) :94-120
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-63583-fa.html
منشئی لعبت، مشکل گشا الهام، شهولی کوه شوری جواد. مدل کسب‌و‌کار مشارکت مصرف‌کنندۀ ورزشی در توسعۀ شرکت: تجارت الکترونیک با رویکرد C2B. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1400; 2 (7) :94-120

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-63583-fa.html


1- دانشجوی دکترای مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه
2- . استادیار مدیریت ورزشی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه‌ آزاد اسلامی، مبارکه ، elham_moshkelgosha@yahoo.com
3- . دکترای مدیریت استراتژیک در ورزش، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، واحد مبارکه، دانشگاه آزاد اسلامی، مبارکه.
چکیده:   (886 مشاهده)
اینترنت و فناوری‌های مرتبط به‌طور گسترده توسط شرکت‌ها در سراسر جهان برای انجام کسب‌وکار خود و بهبود عملکرد مورد استقبال قرار گرفته‌اند. فناوری‌های اینترنتی و کسب‌و‌کار الکترونیکی فرصت‌های جدیدی را برای شرکت‌ها فراهم می‌کنند تا در بازار جهانی به رقابت بپردازند و نقش عمده‌ای در اقتصاد جهان ایفا کنند. علی‌رغم مطالعات قابل توجه در زمینۀ کسب‌و‌کار الکترونیکی، نیاز به تحلیل جامع‌تری در بررسی کسب‌و‌کار الکترونیکی در صنعت ورزش براساس رویکردهای جدید تجارت الکترونیک وجود دارد. هدف این مقاله توسعۀ یک چارچوب نظری از کسب‌و‌کار الکترونیکی براساس مشارکت مصرف‌کنندۀ ورزشی در توسعۀ شرکت است که با روش تحقیق کیفی و براساس نظریه داده‏‏بنیاد و با رویکرد ساخت‌گرا انجام شد. داده‌های پژوهش از طریق نمونه‌گیری هدفمند با تکنیک گلوله‌برفی و براساس مصاحبه‌های عمیق نیمه‌ساختاریافته با خبرگان حوزۀ تجارت الکترونیک جمع‌آوری شد. شمار مشارکت‌کنندگان در پژوهش با استفاده از شاخص اشباع نظری به نوزده نفر رسید.  تجزیه و تحلیل یافته‌های پژوهش پنج دستۀ اصلی را نشان داد. مدل نهایی تحقیق بدین صورت ارائه شد که مصرف‌کنندۀ ورزشی می‌تواند با رسیدن به بلوغ الکترونیکی و طراحی یک پروژه یا خدمت، در صورتی که از سواد ارتباطی بالایی برخوردار باشد، از طریق شبکه‌های اجتماعی، وارد تجارت با شرکت‌ها شود و از طریق ابعاد مختلف تجارت، به کسب درآمد برای خود و سود رساندن به شرکت بپردازد. مشخص شد مصرف‌کنندگان ورزشی می‌توانند در توسعۀ شرکت‌های ورزشی و غیرورزشی که نیاز به تبلیغات آنلاین دارند، آژانس تبلیغاتی هستند، سازمان‌های ورزشی‌ که نیاز به استخدام افراد دارند و یا تولید‌کنندگان ورزشی که نیاز به بازخورد نسبت‌به محصولات خود دارند، مشارکت کنند.
 
متن کامل [PDF 704 kb]   (568 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی کیفی | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1401/5/24 | پذیرش: 1401/6/18 | انتشار: 1400/9/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.