1- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، sboroujerdi@uok.ac.ir
2- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده: (1036 مشاهده)
هدف پژوهش نقش افراد اثرگذار بر نیات ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی ـ همبستگی، از نظر هدف کاربردی، از نظر زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری را تمام افرادی که دنبالکنندۀ افراد اثرگذار در اینستاگرام بودند تشکیل داد. نمونهگیری بهصورت آنلاین در شبکههای اجتماعی بهصورت نمونۀ در دسترس بود. ابزار اندازهگیری متغیر اطلاعات و تعامل اجتماعی از هریداکسی و هانسون (2009)، اعتبار از اوهانین (1990)، تعامل بین اجتماعی از پیرس و روبین (1988)، جذابیت از گرینوود و همکاران (2008)، سرگرمی از چاو (2011)، قصد تماشای تناسباندام، قصد ورزش، نگرش و گرایش نسبتبه فیلمهای تناسباندام از هسو و لین (2008) بود. ارزیابی درونی و بیرونی مدل براساس مدلسازی معادلۀ ساختاری انجام گرفت. یافتهها نشان داد؛ فرضیۀ اول، دوم، سوم، چهارم، هفتم، هشتم، نهم و دهم تأیید شدند. علاوهبراین فرضیات پنجم، ششم و یازدهم رد شدند. زندگی کنونی خواهناخواه تحت تأثیر عملکرد رسانۀ نوینی مانند اینستاگرام خویوخصلتی متفاوت به خود گرفته و جامعۀ ایران نیز از این وضعیت مستثنا نیست. لذا بخش تناسباندام نیز با پیروی از چنین فرایندی در حال ایجاد تفکراتی برگرفته از این رسانه است تا با نگاه مخاطبان خود بتواند آنها را به سمتوسویی که با پذیرش از جانب مخاطب همراه است، هدایت کند.
نوع مقاله:
پژوهشی اصیل |
موضوع مقاله:
هنر و علوم انسانی (عمومی) دریافت: 1401/4/30 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1400/12/20