دوره 2، شماره 8 - ( 1400 )                   جلد 2 شماره 8 صفحات 86-62 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

sadeghi boroujerdi S, Mansouri H, Abbasian A. The role of influential people (sports celebrities) in fitness on sports intentions. jsmas 2022; 2 (8) :62-86
URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-63069-fa.html
صادقی بروجردی سعید، منصوری حسین، عباسیان امیررضا. نقش افراد تأثیرگذار (سلبریتی های ورزشی) در تناسب اندام بر نیات ورزشی. تحلیل های جامعه شناختی و مدیریتی در ورزش. 1400; 2 (8) :62-86

URL: http://jsmas.modares.ac.ir/article-9-63069-fa.html


1- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران ، sboroujerdi@uok.ac.ir
2- گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
چکیده:   (1036 مشاهده)
هدف پژوهش نقش افراد اثرگذار بر نیات ورزشی بود. روش تحقیق توصیفی ـ هم‌بستگی، از نظر هدف کاربردی، از نظر زمانی مقطعی بود. جامعۀ آماری را تمام افرادی که دنبال‏کنندۀ افراد اثرگذار در اینستاگرام بودند تشکیل داد. نمونه‌گیری به‌صورت آنلاین در شبکه‌های اجتماعی به‌صورت نمونۀ در دسترس بود. ابزار اندازه‏گیری متغیر اطلاعات و تعامل اجتماعی از هری‏داکسی و هانسون (2009)، اعتبار از اوهانین (1990)، تعامل بین اجتماعی از پیرس و روبین (1988)، جذابیت از گرینوود و همکاران (2008)، سرگرمی از چاو (2011)، قصد تماشای تناسب‏اندام، قصد ورزش، نگرش و گرایش نسبت‌به فیلم‏های تناسب‏اندام از هسو و لین (2008) بود. ارزیابی درونی و بیرونی مدل براساس مدل‏سازی معادلۀ ساختاری انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد؛ فرضیۀ اول، دوم، سوم، چهارم، هفتم، هشتم، نهم و دهم تأیید شدند. علاوه‌براین فرضیات پنجم، ششم و یازدهم رد شدند. زندگی کنونی خواه‏ناخواه تحت تأثیر عملکرد رسانۀ نوینی مانند اینستاگرام خوی‏و‏خصلتی متفاوت به خود گرفته و جامعۀ ایران نیز از این وضعیت مستثنا نیست. لذا بخش تناسب‏اندام نیز با پیروی از چنین فرایندی در حال ایجاد تفکراتی برگرفته از این رسانه است تا با نگاه مخاطبان خود بتواند آن‏ها را به سمت‏و‏سویی که با پذیرش از جانب مخاطب همراه است، هدایت کند. 
متن کامل [PDF 486 kb]   (482 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشی اصیل | موضوع مقاله: هنر و علوم انسانی (عمومی)
دریافت: 1401/4/30 | پذیرش: 1401/5/10 | انتشار: 1400/12/20

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.